Informatii despre activitatea si prioritatile Grupului Tematic „Guvern Deschis/E-Guvernare” din cadrul Consiliului National pentru Participare. Grupul a fost constituit în Mai 2012.
Initiator si Coordonator al Grupului – Veronica Cretu, Presedinte, Institutul pentru o Guvernare Deschisa (fost Centrul de Training “CMB”). Activitatea grupului se desfăşoară pe bază de voluntariat. Sincere mulţumiri tuturor membrilor activi ai acestui grup.
Context:
Grupul Tematic Guvern Deschis/E-Guvernare apare in conditiile in care Republica Moldova adera la Parteneriatul Global pentru o Guvernare Deschisa. In data de 16 August 2011, Prim-Ministru Filat a exprimat interesul si angajamentul Guvernului Republicii Moldova de a adera la acest parteneriat. Mai mult decit atit, Guvernul Republicii Moldova a elaborat si aprobat spre implementare un Plan de Actiuni pentru o Guvernare Deschisa (Hotărîrea Guvernului nr.195 din 4 aprilie 2012). Planul de Actiuni a fost consultat intens cu toti actorii cheie vizati, inclusiv si cu societatea civila.
Cele mai importante obiective ale Planului de Actiuni pentru o Guvernare Deschisa sint:
- OBIECTIVUL 1: Consolidarea integrităţii publice prin asigurarea unui proces decizional participativ/implicarea cetăţenilor şi creşterea transparenţei în procesul de guvernare;
- OBIECTIVUL 2: Gestionarea eficientă a resurselor publice prin sporirea transparenţei cheltuielilor publice;
- OBIECTIVUL 3: Îmbunătăţirea calităţii prestării serviciilor publice.
Scopul/urile grupului tematic
De a contribui la imbunatatirea procesului de implementare a Planului National de Actiuni pentru o Guvernare Deschisa, aprobat in data de 4 aprilie 2012, si de a monitoriza impementarea actiunilor propuse pentru fiecare din Obiectivele acestui Plan de Actiuni. Pe linga aceasta, un alt scop al grupului este de a promova activ valoarea si utilitatea datelor publice deschise care au un potential enorm de a promova transparenta, implicare civica, design de servicii si produse noi si inovatii.
Obiective specifice:
De a implica membrii grupului tematic in monitorizarea implementarii Planului National de Actiuni pentru o Guvernare Deschisa 2012-2013;
De a furniza rapoarte in baza rezultatelor monitorizarii precum si de a le disemina prin intermediul paginii CNP, www.codd.md, www.egov.md, si alte platforme informationale;
De a participa in sedintele de lucru si evenimentele organizate pe dimensiunea Guvern Deschis/Date Deschise/E-Guvernare la nivel national si international;
De a facilita schimbul de experiente, formare de competente in cadrul CNP si in ONG-urilor din afara CNP, pe dimensiunea Guvernare Deschisa/Date Deschis, E-Guvernare.
Nota: Obiectivele cheie vor fi revizuite la finele 2012 si in dependenta de rezultatele obtinute for fi reformulate obiectivele cheie pentru 2013.
Instituţiile publice, cu care conlucrează grupul de lucru:
Centrul de Guvernare Electronica, iar relatii de colaborare vor fi stabilite si cu alte Agentii/Institutii publice.
Mecanismul de funcţionare a grupului
Grupul thematic activează conform Regulamentului CNP, avînd următoarea componenţă : 10 membri ai CNP (membri ai Grupului Tematic Guvern Deschis/E-Guvernare si/sau concomitent membri ai cîtorva grupuri de lucru CNP) si coordonatorul Grupului tematic. Membrii grupului se întrunesc în şedinţe de 2 ori pe lună, pentru a discuta subiectele curente. La şedinţe sunt invitaţi reprezentanţi ai societăţii civile şi ai autorităţilor publice, interesaţi de subiectele puse în discuţie.
Membrii grupului pot alege institutiile publice cu care sa conlucreze in vederea deschiderii mai multor seturi de date deschise, precum si in vederea realizarii actiunilor propuse ca parte a Planului de Actiuni.
Lista de indicatori pe care grupul si-l propune sa-I evalueze pina la finele 2012:
- Lista si denumirea institutiilor publice care au publicat în termene utile şi format corespunzător a informaţiilor publice relevante cu privire la activitatea instituţiilor, precum si publicare rapoartelor semestriale cu privire la progresul atins in contextual Planului de Actiuni pentru o Guvernare Deschisa (Obiectivul 1, pct. 1.1 si pct.1.2);
- Lista insitutiilor publice care au rubric “Transparenta Decizionala” pe paginile web ale acestora;
- Lista institutiilor publice care au publicat şi actualizat cu regularitate a informaţiei relevante cu privire la asigurarea procesului decizional participativ în rubrica „Transparenţă decizională” pe paginile web ale autorităţilor administraţiei publice centrale;
- Lista autorităţilor administraţiei publice centrale care au publicat si actualizat cu regularitate pe paginile lor web informaţiei cu privire la protecţia mediului înconjurător şi calitatea mediului, conform punctului 27 anexa nr. 2 la prezenta hotărîre şi remiterea acestei informaţii către Ministerul Mediului;
- Ghidului metodologic pentru autorităţile administraţiei publice în vederea publicării informaţiei cu privire la protecţia mediului înconjurător şi calitatea mediului revizuit de membrii CNP din domeniu;
- Numarul de institutii publice care au adoptat sistemul de poştă electronică prin introducerea conturilor de poştă electronică guvernamentală (gov.md); Si daca posibil, numar de functionari publici care au trecut de la yahoo.com/hotmail/gmail la gov.md;
- Numarul de contributii la raportul anual cu privire la publicarea informaţiei cu caracter public, (elaborat şi publicat pe pagina oficială de către autorităţile administraţiei publice centrale în termenele prevăzute);
- Numarul de contributii din partea societatii facute pe platforma www.particip.gov.md in rezultatul postarii de catre autorităţile administraţiei publice centrale a documentelor de politici, proiectelor de acte normative, si a informaţiei cu privire la perioada şi formatul consultărilor, publice, precum şi funcţionarii publici responsabili etc
- Numarul si natura petitiilor depuse prin intermediul portalului www.petiţii.gov.md ;
- Proiectului de lege cu privire la reutilizarea informaţiei din sectorul public consultat cu societatea civila (numarul de sedinte de consultare, platformele utilizate pentru consultare, etc.);
- Numarul de seturi de date cu character public deschise pina la finele 2012 din numarul de 29 propuse, din Anexa nr. 2 la Planul de Actiuni;
- Numarul de institutii publice care detin Catalogul Instituţiei de Date Guvernamentale cu Caracter Public;
- Numarul si denumirea autorităţilor publice şi structurilor subordonate ale acestora adresele carora se gasesc pe portalul www.geoportal.md ;
- Denumirea/perioada implementarii, scopul si grupurile tinta participante in cadrul activitatilor de promovare a aplicaţiilor pe bază de date deschise organizate de catre Cancelaria de Stat;
- Numarul de e-aplicatii premiante (de catre diferiti donatori, sponsori, etc.);
- Standardele naţionale de colectare, arhivare şi publicare a datelor în format digital revizuite si consultate cu societatea civila;
- Ghidului de utilizare a reţelelor de socializare de către autorităţile administraţiei publice revizuit si consultat cu societatea civila;
- Lista institutiilor publice paginile oficiale ale carora se regasesc pe reţelele de socializare;
- Numarul de cetateni care acceseaza paginile autoritatilor publice de pe retelele de socializare;
- Lista si specificul actelor aprobate de către autorităţile administraţiei publice locale şi publicate pe portalul de acces unic www.actelocale.md;
- Ratingul institutiilor care au publicat rapoartele bugetare pe paginile web ale acestora;
- Ratingul autorităţilor administraţiei publice central care au publicat on-line în timp real veniturile si cheltuielile;
- Sistem integrat informaţional de colectare a informaţiei privind asistenţa externă şi publicarea acesteia în baza standardelor internaţionale accesibil inclusiv pentru reprezentantii societatii civile;
- Lista celor mai solicitate e-servicii din cele propuse a fi lansate în 2012-2013: programare on-line la autorităţile administraţiei publice, eliberare on-line de acte, licenţe, certificate şi autorizaţii, raportare on-line de către mediul de afaceri, E-Viza, factura fiscala electronică, sistemul informaţional medical integrat spitalicesc, sistemul informaţional automatizat de asistenţă medicală primară, EConstrucţie;
- Feedback din partea parintilor, elevilor si a cadrelor didactice, pe marginea platformei digitale informaţională în sistemul de de învăţămînt primar, gimnazial şi liceal.